[Interview] Jesse Gosse over The Online Group

[Interview] Jesse Gosse over The Online Group
  • Bureaus
  • 24 jun 2016 @ 22:52
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • OnlineOnline advertisingInterview

Wij spreken Jesse Gosse, directeur van The Online Group, over de ontwikkelingen en kansen in online marketing.

‘The Online Group brengt de belangrijkste specialismen in online marketing onder één dak samen’, lees ik op jullie website. Wat zijn deze dan?

Onder The Online Group (tog.) vallen vier bureaus met elk hun eigen expertise. Zo is Besocialized gespecialiseerd in social media marketing, Codesigned in app- en webconcepting, -design en –ontwikkeling, Contentbakers in contentmarketing en Searchheroes in zoekmachinemarketing. Onze labels functioneren als zelfstandige bureaus, maar werken ook als afdelingen samen om te zorgen dat alle elementen van de online marketingstrategie naadloos op elkaar aansluiten. 

Jullie begonnen in 2010 als Besocialized. Waarom hebben jullie gekozen voor een rebranding naar The Online Group?

Sinds de oprichting van Besocialized in 2010 is de behoefte aan een overkoepelende en geïntegreerde inzet van online marketing bij bedrijven sterk toegenomen. Op deze manier is Besocialized door de jaren heen uitgegroeid van social media bureau tot een full service online marketingbureau met alle disciplines in dienst. Omdat de oorspronkelijke insteek van Besocialized - en daarmee ook de naam - de lading van onze full service dienstverlening niet meer dekt, hebben we besloten over te gaan tot een rebranding en The Online Group B.V. op te richten.

Voor welk specialisme van The Online Group worden jullie het meest gevraagd?

Social media marketing - wat jarenlang vanuit Besocialized onze core business is geweest - is nog steeds een belangrijk deel van onze werkzaamheden. Daarnaast hebben we gemerkt dat steeds meer bedrijven hun doelgroepen middels relevante en inspirerende content willen bereiken. Contentmarketing is inmiddels al geruime tijd een belangrijk onderwerp op online marketinggebied en dat zien we terug in de vraagstukken van onze klanten. Via ons label Contentbakers ontwikkelen we zowel tekstuele content als blogs en whitepapers, en visuele content in de vorm van video’s, explanimations en infographics. We worden veel gevraagd voor contentmarketingopdrachten en verwachten dat de marketingtechniek ook in de toekomst een belangrijk onderdeel zal blijven van veel online marketingstrategieën. Verder groeit de vraag naar Adwords-specialisten in hoog tempo, waar wij met ons label Searchheroes antwoord op geven.

Wie zijn jullie klanten?

We hebben klanten uit zowel de B2B- als de B2C-markt en we werken voor kleine en grote bedrijven. Voorbeelden uit ons klantportfolio zijn: ONVZ, KPMG, Achmea, Rijksoverheid, Gemeente Amsterdam, Natuurmonumenten, De Persgroep, Het Parool en bedrijven uit de medische sector zoals Bayer, MSD en Novartis.

Online marketingbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Hoe concurreren jullie met andere bureaus? 

Online marketing zal zich steeds verder ontwikkelen, complexer worden en vragen om specialistische kennis. Wij geloven erin dat de inzet van online marketing alleen echt kan slagen wanneer er met een helikopterview naar het vraagstuk en de organisatie wordt gekeken. Vanuit die view adviseren we vervolgens over alle online disciplines. In tegenstelling tot veel andere bureaus die wellicht brede online kennis, maar de specialiteit soms missen, kunnen we bij tog. naast het creëren van gedegen online strategie ook daadwerkelijk de uitvoering verzorgen.

Zo zijn er veel bureaus die gespecialiseerd zijn in het produceren van websites, maar waarbij de expertise mist om advies over de invulling (contentmarketing) en de vindbaarheid (zoekmachinemarketing) van de website te geven. The Online Group onderscheidt zich van de concurrentie door haar gespecialiseerde bureaus, indien gewenst, effectief met elkaar samen te laten werken om zo een overkoepelend online marketingadvies te kunnen geven. Daarnaast onderscheiden we ons als full service bureau door ons team van online specialisten.

Wat zijn momenteel de meest relevante trends en ontwikkelingen voor online marketeers?

Ik denk dat het voor online marketeers slim is om in te spelen op het steeds persoonlijker wordend contact tussen merken en doelgroepen op social media. Denk aan de inzet van onder andere Facebook Messenger en de ontwikkelingen rondom real-time marketing, zoals livestreaming op Facebook. Ook denk ik dat het goed is om de ontwikkelingen van cross-channelmarketing te blijven volgen. Bij tog. spelen we hierop in door de customer journey van doelgroepen te onderzoeken en de klant te traceren bij het switchen tussen kanalen. Door op het juiste moment en via het juiste kanaal de meest relevante content te bieden, kunnen wij doelgroepen aan merken en organisaties binden. Daarbij is het voor online marketeers belangrijk om te weten dat klanten steeds slimmer worden door de grote hoeveelheid informatie die online beschikbaar is en hierdoor beter voorbereid zijn. 

Waar liggen de grootste online kansen voor bedrijven?

Veel merken en organisaties zullen baat hebben bij een geïntegreerde inzet van online marketing. De online marketingactiviteiten moeten goed op elkaar zijn afgestemd en zijn gebaseerd op een overkoepelende online marketingstrategie. De grootste kans voor bedrijven zit in het combineren van verschillende specialismen. Door elk specialisme zo goed mogelijk in te zetten en met elkaar te combineren, zullen veel bedrijven effectiever de online doelstellingen bereiken.

Waar staat online marketing over over 5 jaar? 

Ik denk dat door de groei van big data over een aantal jaar doelgroepen nòg specifieker kunnen worden benaderd - hyperpersonalisatie. Ook zal advertising zich mede om die reden verder ontwikkelen en er heel specifiek kunnen worden getarget. Hierdoor wordt online advertising steeds effectiever en gaan de online advertentiebudgetten enorm stijgen.

Daarnaast zal door het groeiende aantal online marketingspecialismen de vraag naar specialistische hulp steeds groter worden. Bureaus die brede online marketingkennis hebben maar geen echte specialisten in huis hebben, kunnen hierdoor veel concurrenten aan zich voorbij laten gaan. Of ze moeten het uitbesteden.

www.tog.amsterdam

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken